...Mellolajvblogg så här i efterhand...

Jag. Är.  Helt. Slut

Befinner mig österut. Allt är kaos. Jobbat 11-22. Jobbat 13-19.30 utan uppehåll. Utan mat.
Oavsett så var jag snygg idag vid domarbordet och det sägs ju att det är det viktigaste.
Bara piskan som saknas liksom...

Kom tillbaka till hotellet kl 22.30. Köket var stängt. Åt detta till lunch/kvällsmat :

Det är någon typ av chokladmuffins nedsköljt med vitt vin. Hela näringskedjan för dagen nästan avklarad. Tack och lov hade Jenny torra korvar. Som fyllde upp hela tallriksmodellen. På något sätt. Med god fantasi oc kreativitet.

Men som jag brukar säga:
'Det är bara en sak man kan lita på i dagens Sverige, alla ligger med alla i Mello och Mellolajvbloggen blir av'

Jag ska börja titta nu men kommer troligtvis däcka halvvägs in. Men vi kör väl. Så länge vi kan köra.
Vi börjar med att återuppliva förra veckan för alla alzheimers-patienter där ute och alla vi andra som redan glömt vem som gick vidare.

Vi börjar med någon sketch för att förklara varför Sarah inte är med. Det är ju skandal att inte alla programledare är med varje vecka. Många barn grät i Malmö förra veckan för Eric inte var med. Jättemånga barn och deras medelålders mammor.

Men idag är Eric med och sjunger Ted Gärdestads låt med sin nasala stämma. Lalalalalalalala oh vilken härlig dag. 
Ja, Eric en fantastisk dag har det varit..

Nu dansar barn på scen. Stämningen är... inte direkt på topp. Nu är låten slut. 
Eller ? Nu snurrar Saade. 
Och byter låt igen. Satellit. Massa Eric Saade människor dansar. Den här var ganska bra arrad - man glömmer hans nasala stämma för en sekund eller två. Oj vad de dansar. Och är coola och manliga.
Nu kommer random människor in och klappar i takt. Och det kommer en bild på Teddan. Nja... bättre startshow har jag väl sett...

Nu kommer alla tre programledare in. Och Eric läser innantill och de berättar att 6167 personer bor i Leksand. Sedan berättar de igen vad som hände förra veckan. Vi vill veta vad som händer idag... kom igen !
Som jag sa..eller...skrek idag till busschauffören klockan 22.00 när jag ville från hallen:
NU KÖÖÖÖÖR VI !

Melodi nummer 1
Va fint tycker Eric Saade att gruppen döpt sig efter två gamla skelett: The lovers of Valdaro
Thomas g:son. Välkommen. Länge sen sist. En hel vecka sen. Hur mås det? 
Känner inte till den här gruppen som utmanar heteronormen. Känns BWO, känns lite Ziggy Stardust-wannabee kategori B, känns Beegees, känns Erasure, Modern Talking. Känns dock inte så nytt och fräscht.
Ungefär lika fräscha som originalmedlemmarna i bandet. 
Vill ni veta mer om dem ? Tryck på länken: 
The lovers of Valdaro

De dansar på någon typ av ställning. En person sjunger. En person står och klinkar på något i bakgrunden. Fast inte på riktigt. För ingen musik spelas live i Mello längre. Vad står han där för? Que sera sera... 
Love you tonight. Falsett och lite synth. De smeker sig själv och vill älska varandra ikväll. Han vill känna på dig men det känns som.om han känner på sig själv. Ja... okej då...

Melodi Nummer 2 - Dolly Style
Ja... nu är det en 8-åring som hjärtröstar. Och en pappa som slår sig för pannan och undrar vart det gick fel i uppfostran. Nu gråter Molly. Eller om det var Holly eller Polly eller Folly eller vem det nu är. För folk ska inte känna sig utanför.

Habibi betyder älskling på arabiska. Kulturell appropiering skriks det i sängen bredvid mig. 
Jaja... Dolly Style och gubbarna bakom dansar. Jag kan meddela er att Dolly Style inte räknar med att gå långt i Mello. För de ska ut på turne och tvinga stackars föräldrar stå i två timmar långa köer för att få en autograf och skinna hen på pengar.
Mamman kan vara jag.


Hoppas de vinner. Så kanske man slipper. Tuggummipop, kulturell appropiering, höga klackar, neonfärgat hår. Men jag nynnar med ändå. Jag är ju en hemlig fan av tuggumipop.

Melodi nummer 3 - Martin Stenmarck
Han har vi hört förut. I Las Vegas.
Martin är orolig över tempot i vår tid. Samma pianoklink som hördes när DollyStyle grät hörs bakom Martin när han pratar om psykisk ohälsa.
Uno Svenningsson har skrivit detta. Så det kan vi räkna med blir djupt. Oj... det är jätte-Uno. Martin har återanvänt sina skinnbyxor från 1994 men har äntligen tagit av sig mössan som han hade på repitionerna.
Det är djupt och det är eko och det är avskalat. Jag tycker detta är bra faktiskt men så är jag ju också en djup person.
Låt skiten brinna sjunger Martin. Martin är själv på scen. Ååååhåhåhåhå och där lät vi skiten brinna. 
Kodjo berättade att Martin Stenmarck är rösten till Blixten McQueen i Bilar. Det är djupt.

Melodi Nummer 4 - Lina Hedlund
Oj vad jag saknar Alcazar. Lina kommersialiserar sina barn i introt. Här har vi ju också en ingång till 8-åringen ! 
Lina är ju gift med denna:

Vi ska jobba tillsammans och hon ska sjunga för alla där ute.  Till skillnad från alla de andra artisterna som bara står och nynnar på Melloscenen för sin egen skull?
Rosa, glitter, långsam slinga. Men nu kör vi ! Klassisk schlager. ÅÅÅÅÅÅÅÅH som en grym Perelli. Jag blir glad. Klassiska schlager-poser. Armen som höjs mot skyn. Tempo. Och snart kommer bergsäkert tonartshöjningen.
Där kom insticket och bryggan och den långa tonen och tonartshöjningen och där som ett brev på posten kom den klassiska slutposen.
Jag blev glad, nostalgisk och saknar inte längre varken Alcazar eller Carola.

Melodi nummer 5 - Omar Rudberg
Nummer två av Fo&O i årets Mello. Omar Rudberg. Jag hoppas det går bättre för Omar än hans kompis förra veckan. Omar ska blanda spanska och svenska, det är nytt för honom. Inte för resten av världen.
Omar fortsättare falsett-tåget som hans kollega började med förra veckan och som vi redan haft en i kvällens Mello som kört.
Omar har samma skinnbyxor som Stenmarck men de hänger lite mer på Omar. Det rörs väldigt mycket på höfter. Jag tycker det är sköna toner faktiskt och Omars röst håller. Tycker det är synd på falsetten. Den ger mig huvudvärk.

Melodi nummer 6 - Rebecka Karlsson
Gillar talangtävlingar men får alltid stryk. Först i Talang och sedan i Idol.
Nu gråts det igen och samma pianoslinga återanvänds av SVT. För tredje gången ikväll. För Rebecka har varit mobbad och vill ha revansch 
Jag har hört ryktas att det blir lite Rytmisk Gymnastik i det här bidraget. Jazmin Andre, gammal RG-gymnast dansar ballett och det ska komma in ett band farande. Okej lite boxning får vi också se. Känns som världens sportsändning 
Rebecka är okej. Låten är ingen höjdare. Hon sätter inte de sista långa tonerna. Plus för sporten dock. Sport är alltid plus. Alltid.

Melodi nummer 7 - Jon-Henrik Fjällgren
Ojojoj Fredrik Kempe med på ett hörn. Trodde han bara skrev till Azerbaixhan.
JonHenrik lever på sin renskötsel. Jag funderar på om det är så mycket pengar i renskötseln att han måste ha det som huvudinkomst vid sidan av att vara kulturelit ?
JonHenrik är som vanligt pampig och promotar vår urkultur. En lugn, avskalad låt men pampig. Mindre jojk än vanligt men en trallvänlig refräng.
Nu kom det en ren ?!?
 Jag börjar nästan gråta. Känslig för renar efter allt jobb. Alltså.. det här var bra. Riktigt bra. Men jag har ingen aning om varför.

Okej, nu kommer tiden när jag ska gissa. Eftersom jag hörde halva startfältet efter tolv timmars jobb och svält sent igårkväll och andra halvan nu på morgonen så kan min bedömning vara lite ojämn men vi gör ett försök.
Lina, JonHenrik, DollyStyle, Omar och Martin är top-fem.
JonHenrik direkt till final men sedan blir det tufft att gissa. Med tanke på att alla ungar röstar på Dolly och Omar men noll pensionärer.

Nu är Marika och Eric i Greenroom...sa Eric att Melodifestivalen är Sveriges största NYHETSprogram ?!? HAHAHAHA! Helt korrekt Eric !
En snygg återblick av SVT. De tar upp alla de största ögonblicken som ni redan har kunnat läsa om i världens bästa Mellolajvblogg. Samt kan man konstatera att vi skickat ensamma killar till Mello de senaste typ 100 åren...

Kempe vill vara Kicki Danielsson...
Lina Hedlund vill åka tillbaka till 2002.
Lina Hedlund och Martin Stenmarck är släkt och står där bredvid varandra. Men är kompisar ändå.
Kempe berättar att han gillar Popular och Manboy bäst av sina låtar. Jo det är ju texter som går
Vidare
JonHenrik
DollyStyle
Lina Hedlund
Martin Stenmarck
Rebecka Karlsson

Fyra av fem. Jag tyckte Omar var bättre än Rebecka men är nöjd ändå.
Nu blir det snabbrepris. Men eftersom jag tittar på.Play spolar jag fram...Oh the joy of SVT Play. Alla som gnäller över TV-avgiften: tänk att utan den hade ni aldrig fått Mellolajvbloggen nör jag äe ute och far i diverse pseudodiktaturer runt om i världen. Så här ser det ut för övrigt:

Nu ska Eric köra Standup...OCH HAN SNOR MITT SKÄMT OM ATT DET BARA ÄR DE MEDELÅLDERS KVINNORNA SOM TRÅNAR EFTER ERIC. Alltså... jag har tittat för mycket på Mello när jag vet vad som händer innan det hänt.

Helt okej mellanakt där Eric kör lamt skämt och Marika sjunger och dansar. Kommer inte gå till Mello-historian men helt okej.
Direkt till final:
JonHenrik
Told ya.
Intervjuer med JonHenrik är... spännande..  typ som intervjuer med Stenmark. Inte Martin då utan Ingemar. Så talade vi om kulturell appropiering... Kempe ska göra en låt till en same och tänker då direkt snö och renar...
Nu blir det ett himla liv. JonHenriks låt har anklagats för plagiat av Avicci OCH Axwell & Ingrosso. Starkt jobbat att få med TVÅ plagiatanklagelser i samma låt. Nog världsrekord. Jag skiter i vilket. Låter experterna diskutera det...och albanerna i Eurovisions kommentarsfält.
Till AndraChansen :
Martin Stenmarck
Rebecka Karlsson

Ja...då kan DollyStyle åka på sin turne för Lina lär krossas av Linas klackar. 
Till final:
Lina
Lina gråter. Alla gråter.
Veckans tema var tjut, alla har gråtit ikväll. Alla. 

Nu ska jag äta frukost. Mina kompisar har vaknat. De är sura för jag mellolajvbloggar och är hungriga. Jag lämnar er och ska nu läsa allt skvaller. Lova ya !



























Taggar: 2019, 3, deltävling, leksand, melfest, mello, melodifestivalen, tre;

Kommentera inlägget här :