...Melodifestivalen deltävling 4...

 
I tre veckor har vi förlöst 21 låtar. Sju kvar. JAg tycker att det har varit ett starkt år. Få, om något Edward Blom inslag. Även om jag saknar Livet på en pinne och Rolandz (som ju faktiskt gick till final ifjol) så kontaterar vi att vi i år kommer få noll och inga skojbidrag i finalen.
Bara seriositet och skönsjungande personer. Sagt det förrut; Björkman vill vinna en tredje gång innan han går i pension. 
 
I veckan har det pratats mycket om Dolly Style. Vet ni... SVT har grävt fram att de är komersiellt ! Att medlemmarna får vara med så länge det passar. Och att allt handlar pm pengar !
 
SKANDAL !
Jag som trodde på den äkta känslan, det djupa konstnärliga uttrycket och de djupa texterna. Så som i "Habibi" :
 
My Caramella, Caramella
Hear me when I say
You’re everything for me, ey
Don’t need a ella, umbrella
I really gonna tell ya
The sun is gonna shine today
 
Den är så djup att jag senaste veckan fortfarande inte fattar någonting. Sedan kommer SVT pch avslöjar att det bara handlar om pengar, Hela landet är i chock.
 
 
 
Samtidigt så är Habibi den enda låten från årets Mello som nått topplistorna. Plats 10 på svenska Spotify-listan. Omar som var med i samma deltävling ligger på 14 de plats. 
 
Ikväll ska vi få se ytterligare en liten pojke, vi ska få se medelåldersmän skaka loss, vi ska få se hjärta-och-smärta och kvällens veteran är Ann-Louise Hansson.
 
Tänkte också att vi kanske kan titta närmre på kvällens texter. Dolly Style har ju satt ribban nu.
 
Jag har annars värmt upp genom att tillverka ett Mello-klösträd. Enda problemet jag har nu är att katten hatar det.
 
 
Idag är inte Kodjo med.Undrar vem som kommer skrika skandal över det. Jag tycker det har varit genialiskt att de cirkulerat programledarna. Ny kemi varje gång och än så länge har jag inte varit besviken.
Eric har en gul kostym på sig. Marika skämtar. Eric skrattar åt Marika. Sarah ser strålande ut. Allt som vanligt.
 
NUUUU KÖÖÖÖR VI !
 
Melodi Nummer 1 - Pagan Fury
 
Jag vet inte vilka detta är. Men det verkar vara Lordi Light. Kvinnan har fågelvingar. Game of Thrones inspo. Nu berättas det godnattsagor på SVT. 
 
Ångrar mig. Det här är inte Lordi Light. Det här är Nightwish. Skönsjungande dam med fågelfjädrar. Gittarrer. Moll. 
Men blir toltalt dissad bland gänget här. De tycker det låter som en klassisk power rock balad. Inte en chans säger jag. Power Rock Balad är Scorpions Wind of Change.
 
Nja... kul med något annorlunda men nja...
Men texten är faktiskt helt ok:
"There’s a bad moon on the rise
huhuuuh
I will fight for you
mhmhh"
 
 Huuhuhuhuhu är alltid en vinnare....
 
Melodi nummer 2 - Anton Hagman
 
Anton har tävlat förr. Med en jättestor gitarr. Han säger själv att han vill slippa söt-pojke-rollen. Hagmna står med välkammat hår och broderad skjorta i vsvart vitt och sjunger på svenska.
Lite Jakob Hellman - bara vara vänner.
Han misslyckas med sitt mål.
 
Najsa rytmer. 
 "Jag försöker men det ligger där och skaver nu"
 
Måste säga att den här låten skaver också lite
 
Nu blir det någon konstig mellanakt med bandylaget Villa Lidköping...och Marika. Här får kommunen valuta för de skattekronor de plöjt ner i Mello-maskinen.
Bandy... jag fattar inte... ungefär som Dolly Style. Bandy är nog också för svårt för min hjärna.
 
Melodi nummer 3 - Lisa Ajax
Lisa vill visa något äkta säger hon. För de två andra gångerna Lisa har varit med var totalt oäkta. Lisa raggar nu på bästa sändningstid. Mello är bättre än Tinder. Ni vet vad jag brukar säga:
Alla ligger med alla
i Mello
under Mello
efter Mello
 
Lisa börjar avskalat ståendes på knä och låter sin pipa tala.
Nu reser hon sig.
Lisa är helt ensam
Avskalat.
Jag gillar detta. Men... väldigt samma känsla och tanke som Viktorias bidrag i deltävling 1.
Carola fläkten kommer in lagom tills Lisa börja waila.
Hon har sjungit "broke me to pieces" ungefär 25 gånger nu. Och ser plågad ut.
 
Melodi nummer 4 - Arvingarna
 
 Det här är en Mello-comaback som jag fram emot. Eloise håller samma schlagerstatus som Bra vibrationer, Främling och Symfonin.
Idag saknas de en på scen. För en av dem fyller 50 och är i Thailand.
 
HEJA HEJA ARVINGARNA !!!!
 
Det börjar lite lugnt och tråkigt. Kom igen nu !
Nu kör vi !
"I do I do I do du gör mig lycklig"
Arvingarna - ni gör mig lyckliga
 
Nu går Casper också ner på knä. FRiar han till mig
Och där kom tonartshöjning och pyro.
I do !!!! Ta mig !!!!
 
Melodi Nummer 5 - Bishara
 
Nu kommer det bidrag som jag redan när de presenterade artisterna var min misstänkta vinnare...
Bishara är Instagram-kändis. Justin Bieber har denna kille jämförts med.
Jag är faktiskt tveksam till att barn hör hemma i Mello.
Men Bishara kan sjunga.
Men... jag har svårt för 15-åringar som sjunger om att han har "hard to live without you baby"
 När man själva bor hemma hos mamma och pappa.
Kunde de itne gett killen en annan text ?
Tonartshöjning
Jadu
Helt ensam. Ytterligare en balad.
Hahahahaha och 8-åringen är kär. Jag döööör av skratt. "mamma, mitt hjärta bultar så" 
 
Melodi Nummer 6 - Ann-Louise Hansson
 
 Sjunger för Lill-Babs i sitt 13de Mellofarmträdande. Jag vet att kvaliteten inte är top-notch på alla dessa veteraner som är med men jag har sagt det förr - de SKA vara med.
En soffgrupp på scen?
"I sorgen finns det inga svar men kärleken finns kvar"
Det här tror jag defintitivt på
 
 
Sorry fick ta lite bloggpaus för barnet skulle ha hjälp med Mello-appen. Den är inte helt enkel alla gånger.
Att välja Hello Hi som favoritmellolåt...
 
Under tiden såhar John Ludndvik kommit in på scen
 
Melodi Nummer 7 - John Lundvik
 
En till svartklädd person på scen som sjunger ballad men låten växer. Gospel-toner
Jag gillade detta. Men varför måste ALLA vara klädda i svart som sjunger ballader?!?
 
Nu är alla låtar 2019 sjungna. Och i Mellos kommentarsfält på de sociala medierna gnäller den medleålders vita CIS-mannen att det var bättre förr, att allt var skräp, att deras skattepengar inte borde gå till sådant här skit, att det hade räckt med en final och så vidare.
 
Nu får man se alla bidrag igen... för man har ju glömt dem redan.
 
Nu skämtar Marika i Green Room med Arvingarna. Att vissa prioriterar familjen framför Mello. Jag måste säga... att det är osmart...
Om man måste välja mellan familjen och Mello... vill inte Mello komma till familjen så tar man familjen till Mello. Man ser till att klämma in familjen i Mello.
 
Marika går länge i GreenRoom. Men jag tycker hon gör det suveränt.
En sak har vi lärt oss av GreenRoom pratet; IN OCH FÖLJ ANN-LOUISE HANSSON PÅ INSTA !
 
Vidare nu tror jag
Lisa
Arvingarna
Bishara
John
Anton
 
Vidare är:
Bishara (suprise)
Arvingarna
Lisa
John
Ann-Louise !!!! (JAAAAAAA)
 
Det är tydligen väldigt jämt ikväll. Som alla andra kvällar. Så nu får vi höra alla låtarna som är vidare igen. 
 
Många är nöjda. Arvingarna har säkrat svensktoppen-platsen för närmsta året. Bishara har 100 000 nya följare på sitt Insta-konto.
 Nu väntar jag på en mellanakt som enlgit SVT "ska vara utöver det vanliga" med Sarah Dawn Finer och Eric Saade. Precis som de skrev om mellankaten förra veckan. Och veckan innan dess. Nu ska de sjunga en duett där varenda spänn går till Radiohjälpen. Skit samma om det är bra eller dåligt. Bäst att lyssna.
Eric nasala stämma. Alltså jag har svårt...
Men oerhört fint koreograferat. Vita människor som dansar. Eric är också är vit. Men... varför har Sarah kvar sin svarta klänning? Känns konstigt...
Också lite kontsigt när Eric och Sarah börjar dansa med varandra.
 
Nu måste jag kissa
 
Sverige. Vi har ett resultat
Nu tror jag Bishara går till final och Ann-Louise blir utslagen. Men annars är det spännande
 
 Till final
John Lundvik !
ÅÅåååååh han gråter !!!
Jag älskar människor som på riktigt blir glada. John älskar alla och säger att det aldrig fr sent för kärlek. Låten är skriven i Vellinge. Därför den är så bra. För där är friheten större. Utom för tiggarna. De får inte finnas där. Men de har ju frihet att finnas någon annastans.
 
Nu när jag hör låten en andra gång så bestämmer jag mig att det här är en riktigt bra låt. Jag blir glad !
 
Becca - min ständiga sidekick påpekar att Sarah visst bytte kläder till mellanakten och tyckte att jag skulle pudla. ALDRIG !  
För nu har hon den svarta klänningen igen.
 
Till Andra Chansen
Lisa Ajax
Arvingarna
 
SVT påstår att de meddelar resultatet slumpmässigt.
Yeah right... 
Att det ska vara en slump att ny och gammal står mot varandra. Bra TV. Helt klart
 
Alltså Carola all over.
15 bast.
Tackar Gud
Nu ska han bara ha gult på sig i finalen och sträcka näven mot skyn så kommer resten bli historia.
 
Jag tycker verkligen inte att den här låten är bäst i årets Mello men... jag är rädd att den kan ta hem hela Mello och sedan precis som Ingrosso ifjol stupa i Eurovision. Men då får vi ju njuta av Christer Björkman ett år till.
Ja, det var alla 28 låtar. Nu ser vi fram emot nästa vecka. Jag ser fram emot Anna Bergendahl då. Älskar hennes låt.
 
Nu ska jag försöka lägga till lite bilder till denna utförliga blogg som var noll föreberedd idag. Så om ni nser bilder i denna blogg läser ni den i efterhand. Jag börjar fundera på hur jag ska göra nästa vecka. Sitter ju på middag.
JOHANNA - SÄG ATT VI KAN TITTA PÅ MELLO TROTS ATT DU ÄR FRÅN FINLAND? PLEEEASE ?!
 
Till er andra.
God kväll och glöm inte uppdatera er på morgondagnes skvaller.
 
Tune out
Bye bye
 
Taggar: Melodifestivalen, melodifestivalen2019;

Kommentarer :

#1: Rebecca

Snyggaste melloklösträdet ever!
NU KÖÖÖR VI!!

skriven
#2: Rebecca

Jag vill ha Sarahs kläder när jag gör comeback.

skriven
#3: Rebecca

Vilken konstig övergång det var mellan intro/vers samt refräng/vers i första låten. Blir som två olika låtar. Lite väl uppskriven kan jag också känna.

skriven
#4: Rebecca

Låt 2 - snark! Den sa verkligen ingenting.

skriven
#5: Rebecca

Låt 3 - väldigt stark, men var det bara jag som tyckte att rösten skae sig inför sluttampen?

skriven
#6: Rebecca

Äntligen är Arvingarna tillbaka!! När de vann med Eloise gick jag med i deras fanclub. Undrar om man fortfarande är med där?...

skriven
#7: Rebecca

Heja Arvingarna! Inget eurovisionbidrag, men det gör mig glad.

skriven
#8: Rebecca

Låt 5 - de första fem sekunderna var litr svajiga, men jäklar vad det kom igång sen. Men ska en ung kille vinna igen?

skriven
#9: Rebecca

Varför ska alla snyfta så mycket i introduktionen? Varför inte bara berätta hur bra de mår att få vara med i mello?! Jag hade jublat!

skriven
#10: Rebecca

Låt 7 - gungig och stark. Jag gillar!

skriven
#11: Rebecca

Enligt mig finns fyra starka och tre svaga låtar idag. Undrar om fler tänker som jag.
John, Bishara till final.
Lisa, Arvingarna till andra chansen.

Svar: Jag är på din linje !
Ida in da world

skriven
#12: Rebecca

Wow, Ann-Louise, vilken skräll!!!

skriven
#13: Rebecca

Att lansera en ny låt samtidigt som 28 andra känns inte helt genomtänkt.

Svar: Haha! man tänkte väl att den skulle vara bättre än de andra 28...
Ida in da world

skriven
#14: Rebecca

Ida, nu får du pudla. Sarah hade faktiskt bytt kläder till mellanakten. Även om de kläderna också var svarta.

Svar: pudlar aldrig !! hon har bergsäkert samma underkläder !
Ida in da world

skriven
#15: Rebecca

Marika behöver utöka sitt ordförråd. Det finns andra ord än fantastiskt för att beskriva något bra. #svensklärarenrasar

skriven
#16: Rebecca

Är det ingen låt denna vecka som anklagas för Avicii-stöld?

Svar: Nej men Arvingarnas låt är oerhört lik denna menar Johan:
https://youtu.be/ZhiyK76j1kA
Ida in da world

skriven
#17: Rebecca

Full pott på tippningen, för första gången!

skriven
#18: Rebecca

Älskar Ann-Louises genuina glädje för Bisharas framgång. Fint!

skriven

Kommentera inlägget här :