JA! Liveblogg med Johnny f-ing Logan

Efter en stressig eftermiddag där vitkålen var billig på Hemkp, så jag var tvungen att slänga ihop en kålpudding till kvällsmat. 
Men snart är det alltså snart dags!


Vi inleder med ett kort men viktigt meddelande

Ja.
Jag vet att det uppmanas till bojkott av Eurovision med tanke på Israels närvaro i tävlingen men all forskning visar att mycket annat ger mer effekt än bojkott. 
Exempelvis att använda arenan för att sprida sin åsikt.

Så innan glam och glamour börjar så tar vi några enkla saker.

Inte ett enda barn förtjänar att dö. 
Oavsett vems fel det är. 
Varendra liten unge som dör i onödan, är en unge för mycket. 
Varenda unge som inte har föräldrar som kramar dem, som inte kan gå i skolan och vara trygga eller äta sig mätta, är en unge för mycket 
Varenda unge som får trauma för livet, är en unge för mycket.

Det är en självklarhet och jag ser inte relevansen i vems i diskussionen vems 'fel' det är.

Min protest kommer manifestera sig genom något som ni normalt inte ser mig göra. 

Jag kommer vara tyst.

Jag kommer vara tyst när det är dags för den nation som aktivt tagit beslut att riskera och har dödat 14 000 barn,  att ställa sig på scen.

Alla som tar beslut som aktivt dödar barn borde ha svårt att se sig själv i spegeln.
Och kommer heller aldrig bli en del av den här bloggen.

Slut på meddelande



Snaaaart kööör vi!

Jag är ännu mer opåläst idag än vanligt.
En aktiv helg.
En stressig början av veckan.
Tur att det är kort jobb-vecka. Så kanske jag överlever den här Eueovision-veckan också.
Annars får Johnny Logan rädda mig. 
Hålla mig i båda händerna, titta mig djupt i ögonen och sjunga.
Obs. Bilden är ett montage.
Tyvärr

'Don't, don't close your heart to how you feel
Dream, and don't be afraid the dream's not real
Close your eyes, pretend it's just the two of us again
Make believe this moment's here to stay

Touch, touch me the way you used to do
I know tonight could be all I'll have with you
From now on, you'll be with someone else instead of me
So tonight, let's fill this memory
For the last time

Hold me now
Don't cry, don't say a word
Just hold me now
And I will know
Though we're apart
We'll always be together
Forever in love
What do you say when words are not enough?'

40 minuter och en kålpudding kvar.
Snaaaart kör vi!

----‐--------------------

Världens bästa Eurovision!
Världens mäktigaste scen
Och vi öser på direkt med halvnakna Cypern från 2018 som fyllt på med med mer silikon,botox och hår och dragit från några kilo de senaste 6 åren.
Halvnakna män i mängder beundrar Cypern från 2018.
Jag vill vara Cypern 2018.

Eric Saade har de senaste åren ökat storlek på sin numera gigantiska skinnjacka och har knutit en palestina-sjal kring handen. 
Som sagt.
Bojkotta inte.
Använd arenan att prata!

Chanel Spanien kommer in med en blå kroppstrumpa och skakar rumpan bokstavligen upp i ansiktet på oss.
Grattis oss!

Och där kommer de:
Malin Åkerman
och kvällens största stjärna:
Petra Mede

Publiken skriker 
PETRA


Och Petra river av ett HBTQI+ skämt och där fick hon med sig de eventuellt 2% som är i arenan som inte gillar henne.

Nu är all fransk gallimattias klart redovisas.
Nuuuu köör vi!

CYPERN

Av mijlömässiga skäl kommer numera vykorten från de egna hemländerna.
Cypern äter.
Sen börjargon sjunga och låter som Ruslana.
Bar mage
Och någon ska light her fire.

Redan ny kan vi konstatera att det här är de snyggaste scenen någonsin i Eurovisions historia.

Popdängan går igång och vi fortsätter lighta fires.
Och där kom en konstig brygga där Cypern dansar robotdans, de manliga dansarna kastar sig på marken och damen sjunger Ooooooooooh.
Bra början!

SERBIEN

Serbien är tillbaka på Eurovision med årets andra tema.
Tema 1 stod Cypern för: Naket
Tema 2 ser vi i Serbien: Depp

Jag längtar tills naket depp. Det känns som min genre.
Serbien sitter en ensam dam utan skor mitt i skogen och nynnar obegripligt. Jag väntar på att DIck Ericsson ska krypa fram bakom Serbiska Teodora.
Ni vet.
Trollet.
Sd-trollet
🤪

Lite tråkigt. Men fint


LITAUEN

Stilig pöjk med för stor kostym rycker på axlarna i takt till musiken.
Hela scenen är ill-röd i refränge 
Förurom i versen.
Då är det kolsvart.
Dansarna får akta sig med sina uppdragna huvtröjor
Malmö är en visitationszon. Undrar om det är av Guccikopie-modell?



IRLAND

Jag blir EMO- träffad i introt.
En människa(?!) rappar (?!) iklädd horn (?!)  med en man (?!) med spetsiga tänder (?!).
Sen tar hen (?!) av sig och börjar sjunga opera (?!) och barnvisor.(?!)
Och ser ut som hen (?!) håller på att dö (?!)
Sen skriker hen.

Ingen fattar ingenting.
Way to go Barbie Thug.
Fattar inte

PAUS
Reklampaus i resten av Euuuropa (och Australien)
Malin  och Petra håller låda

Utom tävlan
UNITED KINGDOM

Nu blir det Eurovision-synt med Olly Alexander som är uppochner i ett sunkigt duschrum. Lite inspirerat att Högevallsbadet faktiskt.
Männen slickar på varandra i duschrummet och har boxningshorts som de drar upp i skrevet.
Nu ligger de på varandra.
De gör de inte i Högevalls duschrum.
Tror jag.

Grymt snyggt nummer trots juckande.
Olly är inspirerad inte bara av Högevallsbadet utan även Stålmannen. För han suspensoaren utanpå byxorna.

UKRAINA

En kvinna i beugw bröllopsklänning i krigarprinsess-style O-ar sig fram i introt.
Det låter Ukraina hela vägen i början.
Bra beat. 
Bra röst.
Snygg scen.
Nu kommer en annan krigarprinsessa som rappar.

Det här numret har varit extremt uppratat men jag är inte superimpad. 
Det är för mycket av allt.
Tema: depp

POLEN

Nu är det dags för det kända landet som kärnar smör, alltid är naken och väljer ut sitt bidrag med härlig korruptionsstyle.
Luna har röd vampyr-latexdräkt.
Sen klär hon av sig.
Tema: naket
Men hon skyler sig ändå genom de lårhöga röda latex stilettstövlarna hon behåller på sig.
Nu kommer en svart djävul.
Nu en vit schackpjäs.
Sen en röd häst.
Nu en röd figur.
Nu försvann sångerskan.
Nu står hon i tornet.
Slut i rutan 
Hon 'loves you so so much' innan vi är klara.

Herre.
Gud.


Mini-lasagnen från
KROATIEN

Favorittippade Kroatiem kör depp-tema med piratkläder och låter som ungefär alla populär-hårdrocksbanden som varit med i svenska Mello.
Med en störande slinga.
Fröken Snusk mask fi k också vara med.
Nu skakar han på höfterna och visar tantraövningar på bästa sändningstid: GRATTIS EUROPA!
Mycket effelktiv låt som ger utrymme för medsjung.
Förstår varför den här är favorit.
Alla kan vara med i den här låten och man blir glad.

ISLAND

Nu kommer en gammal Eurovision-ikon
Islands Hera Björk som börjar låten med att låta som The Mamas.
Soul.
Island tar med sig Sannas ljuspelare från Undo och poppar upp låten men låter fortfarande som The Mamas. Minus två mammor.
Discodänga som tar oss från det nakna depp-temat.
Det känns unikt.
I år

PAUS
Då lägger man Eurovision-vinnar musik Ingemar Bergman-filmer.
Genialiskt

Vi är fenomenala på att skapa Eurovision-magi

Utom tävlan ikväll
DEUTCHE REPUBLIC

Nu blir det gatumusiker på Eurovision-scenen
En man sitter vid en manlig eldtunna.
Ojoj
Hallå...
Man får inte elda längre.
Tror jag
Romina vet däremot.
Efter våren.
Nu är det galet nycket eld på scen. Killen ser vädligt tysk ut när han sjunger en ganska mainstream låt med mycket inlevelse.

Hans frisyr påminner om något som jag inte kan sätta finger på. Hjälp mig.

Medan jag funderade på eldningsförbud och frisyrer så tog låten slut.

SLOVENIEN

Nu kommer felstavad engels korp : Raiven.
Raiven har inga kläder och krälar på marken.
Depp-naken
Nu kräklar damen ståendes.
Kroppsstrumpan ändrar färg.

Och där myser damen med sig själv och går upp i falsett.
Nu är det slut.

All form av dans där halva dansen handlar om olika krälmetoder på golv tråkar ut mig.

FINLAND

Som halvt Microsoft-anställd måste jag heja på Windows96man.
En hårig naken man krälar i ett ägg.
Han är typ naken.
Den andra mannen har en rock gjord av post-it lappar.
Nu kommer det ner ett par jeansshorts från taket och den nakna mannen börjar spruta pyro från byxorna.
Sen är det slut och jag vet inte vilken av alla sjukt märkliga bilder som jag ska dela med er...

Heja Finland!



MOLDAVIEN

Moldavien är ett av mina favorit-Eurovision länder men sören vad det här försvinner efter Finlands bidrag.
Lite uppfriska med ett bidrag på kass engelska numera när alla sjunger på perfekt engelska. Moldaviska damen har lånat Anders Bagges träd i bakgrunden och börjar random waila medan hon spelar på en fiol.

Utom tävlan
SVERIGE

Nu är det dags för oss att representera Norge.
Eller om det var tvärtom...

Jag gillar inte Matrix-dansarna. De stör.

Annars toppen-framträdande av M&M

AZERBAIJAN 
(eller hur fan det nu stavas igen)

Ensam man sjunger dramatiskt och rör armarna.
Lite arabiska toner i bakgrunden.
Jag vet att jag nog är ensam. Men jag tyckte det här var lite fint.
De står rygg mot rygg de två männen och det är...fint...

AUSTRALIEN

Så var det dags för det europeiska landet Australien och lite uppfriskande electro-pop.

Damen har en jättestor baksida på sin klänning. Rumäniens synt-spelare representeras i år av Australien. 
Och där skriks det ett uppfriskande primalskrik.
Och där kom en aborigin med en digerido. Idag var en kängru lös i Hässleholm. Nu saknas bara Crocodile Dundee så är Skåne praktiskt taget Australien.



PORTUGAL

Sjunger sin vana trogen på.. portugisiska.
Vad Europa inte fattar när de skriker att vi aldrig sjunger på vårt eget språk, det är att svenska inte är...portugisiska.

Vitklädda Fröken Snusk -kopior omger vitklädda portugal som sjunger så fint.
Men det här är lite för konstigt.
Synd

LUXENBURG

Äntligen tillbaka!
Tali har större flätor än jag har. Men storleken på flätorna spelar faktiskt ingen roll.
Kul och basic poplåt med halvnaken dam omgiven av dansare. Vi har sett det förrut.

Flera gånger.
Tonartshöjning.
Små-wailande
Eld.
Sen var det slut.
Även om de sista slingorna i låten var riktigt roliga.

Thats what it!
Nu är vi halvvägs igenom alla låtar gör året.

Nu börjar röstningen och nu blir det snabbrepris. 
Jag läser kommentarer.

Nu kommer han.
Min...Johnny Logan
Har sina läderbyxor och långrock på sig. 
Som vanligt.
❤️

Sjunger Euphoria.
Fint.
Det sägs att tanken från början var att Kung Johnny skulle sjunga duett med Drottning Loreen k det här numret men att den sistnämnda tackade nej.
Vad som är sant eller inte, who knows...
Lite ostabilt i stycken men vi har fått se ett klassiskt framträdande.
Tack Mr Logan!

Petra hänger i GreenRoom.
Där är hon genialisk.

Snabbrepris nummer femtitolv

Nedräkning
Petra bland fansen
Kommer nog säga det fler gångee.
Genialiska Mede

Nu får vi se ett hyllningsnummer till dansen i Eurovision. 
Ni är det Benjamin Ingrossos tur att entra scenen med de största axelklaffarna vi sett sen Emilio Ingrosso dansade bakom Pernilla Wahlgren.
Undrar om de är släkt?!

Bemjamin har annars valt att ha vantar på sig men ingen skjorta.
Kul framträdande av Benjamin. 
Lite Elton John-ish
Riktigt snyggt framträdande!

Nu tackar min kompis Martin Österdahl Malmö Stad.
Vackert

Vidare till final
Trollet från Serbien vidare
Knasbollen från Portugal
Nakendepp från Slovenien
Krigarsessorna från Ukraina
Glasgubbem från Litauen
Galningarna med nakenchocken från Finland
Fin-pop från Cypern
Favoriterna från Kroatien
Det stora frågetecknet från Irland
Lilla hoppan från Luxenburg

Där har vi dem.
Som jag ska få ära att se live på lördag.
Ja, ni läste rätt.
Jag sitter på genrepet så det blir inte riktigrt lajvblogg på lördag.

Men innan dess skänker jag en tanke till alla er där ute. 
Jag mår bra
Riktigt bra

Som man gör i Eurovision-tider.
Tack för ni läst, kommenterat, finns och älskar mig en smula.

❤️


Taggar: 2024, eurovision, malmö, melfest, semifinal, sverige;

Kommentarer :

#1: Rebecca

EUROVISION!!!

skriven
#2: Rebecca

Ska bli så spännande och se hur hela showen kommer bli. Heja Sveriges produktion!

Svar: Heja heja!!! Och att se Petra och Malin 😍
Idaindaworld

skriven
#3: Rebecca

Wow, vilket power couple och så snygga kostymer!!

Svar: Snyggast 😍
Idaindaworld

skriven
#4: Rebecca

Jag gillar inte Petra i vanliga fall, men just på Eurovision-scenen är hon grym!

Svar: En komplett ikon
Idaindaworld

skriven
#5: Rebecca

Vilken scen!
Vilken produktion!
Sverige kan verkligen skapa Eurovison-magi!

Svar: Helt makalöst!
Idaindaworld

skriven
#6: Rebecca

Tycker synd om de länder med reklam-tv som därmed missar ”mellansnacket”.

Svar: Det är ju det bästa! Det är ju då alla är lite avslappnade
Idaindaworld

skriven
#7: Rebecca

Att få Logan att sjunga Euphoria var ett genidrag!

Svar: Och kudos till Logan som faktiskt gjorde det
Idaindaworld

skriven
#8: Rebecca

Benjamins rörelsemönster blir mer och mer likt Freddie Mercury. Men som han kör!!!

Svar: Var riktigt bra och mega-proffsigt!
Idaindaworld

skriven

Kommentera inlägget här :