...det blir Mello-blogg.

Länge leve Mello-bloggen!

Till skillnad från vissa andra *hosthost* (kvällstidingarna), så är Idas Mellolajvblogg fortfarande extremt gratis.
Jag gör vad jag kan för att minska mello-segregationen och sprida precis allt som INTE har att göra med krig, elände, klimatkris, Ulf Kristersson som Instagramar om 'Clothes after weather' och Ebba som viftar med falukorvar.

Edit
Ebba med falukorvar hade nog funkat i Mello. Edward Blom med gigantiska gafflar funkade.
Edward Melodifestivalen 2018

Ebba Melodifestival 2025
(kan även ha varit valrörelsen 2022)

Tackar Mange 1 (se Mange 2 nedan) för den 245 647 st Bert Karlsson som du skickat till mig genom åren. Känns bra att du är med oss!

Kl 20.00 kör vi här!
Taggad till tänderna!

‐--------‐-----‐--------------------------------------------

Paljettbyxorna är nytvättade
Instagram uppdaterat med allt skvaller om våra deltagare
Årets första Mello-efterrätt är lagad och uppäten


Vi har väntat sedan maj när Loreen tog hem vinsten.
För vi behöver paljetter.
Vi behöver shuffla
Vi behöver tonartshöjningar

Mer än någonsin

SVT snor mitt Tage Danielsson-citat som jag lade ut på mitt Insta för någon månad sen. 
Varsågod SVT. Faktura kommer.

Carina Berg sjunger och dansar i rosa flamencoklänning till en låt med beat som är misstänkt lik 'Bra Vibrationer'.

Hade en diskussion häromdagen med två goda vänner. PING Janne och Mange 2 
Det blir aldrig roligare än man gör sig. Och precis som vanligt plockar SVT upp bollar som jag kastar omkring mig. 
Den här gången också

Jag är Mello. Bara att konstatera. 
För Mello tänker som jag.
Eller om jag tänker som Mello.
Oklart.
Och lite scary


Carina Berg förklarar.
Men missar förklara alla nyheter.
Exempelvis att det 'bara' är sex stycken bidrag och att 1/3 av dem går direkt till final. Dvs den stora stupstocken är Mellos producenter snarare än folket.

SKANDAL

Nu sitter två personer med datorvarumärke dolt av ett uppochnedvänt hjärta. De snackar om absolut ingenting.
Gäsp
Ska de här människorna sitta där i 1 1/2 månad?!?!
Rädda mig

Nu pratar vi med artist nummer 1: Adam Woods
Carina pratar med Adam och de pratar om ingenting
Nu böjar han sjunga.
Adam går i en rikigt supersnygg datoranimerad golv/vägg. Scenografin var riktigt cool.
Låten börjar bra. 22-åeingen har en latexkavaj som han nog snott från Bröderna Ingrosso i videon från Picadilly Circus anno 1987.
Brygga och tonartshöjning. 
Plus
Bra start!!
Det var inte värdelöslöst.

Nu pratat Samir & Viktor med Carina Berg. Duon där alla bokstäver snurrar i luften i alla möjliga kombinationer.
Samir&Viktor säger i sitt intro absolut ingenting. Men det var fint
Det börjar surt.
Sen blir det surare.
Sen blir det som alla andra låtar som de brukar ställa upp med i mello. Dvs en låt vi kommer skråla till klockan tre på efterfesten på sommarens partaj.
Textens vanligaste ord : 'Bror'
Kan inte relatera till det ordet. 
Jag saknar saxofon-mannen.
Men alltså dansaren 😍😍😍 det är hela låtens behållning.

Melodi nummer 3 är årets Lisa Ekdahl: Melina.
Melina får städa med Carina.
Alltså, det känns som om SVT har budgetkrav.
Nu berättar Melina om missfall och berättar om blod ur snippan.
Herregud... 
GE MIG PALJETTER SVT!!!!!
Melina ser ut som plockad från 1968 och låten känns Lisa Ekdahl 1997. 
Det är ju såklart väldigt 2024.
#ironi
Varje gång en ensam nedtonad artist kommer med gitarr till Mello är självklart målet för SVT att göra en Marie Lindberg. Läraren som gjorde succe 2007.
Melina har en grön sparkdräkt och ser orimligt lycklig ut. Vill typ slå henne. 
Men texten var fin.

Carina pratar med artist nummer 4 Elisa. Som är nervös. Breaking news - för ingen annan är ju nervös.
Elisa berättar att hon inte riktigt klarar av låten som hon ska sjunga. Bra början. Great...

Thomas G:son har skrivit årets femtitolfte låt. Av sex möjliga.  
Den här låten är Sveige 1999 och Estland, Lettland och Litauen 2000-2022.
Klassisk schlager i vit klänning med superknasig drapering och rosa skor som hon snott från Björn eller Bennys 70-tals garderob.
Känns som en blandning mellan Disney och Abba och Charlotte Perelli. 
Och absurt mycket rosa paljetter och glitter.
Minns inte krig och klimatkris alls efter den här låten.

Lisa Ajax är gravid i vecka 22. Smakfullt att prata om det två låtar efter en diskussion om missfall. 
Grejt
Vackert.
Nu kom månen fram till årets första ballad. 
Men jag håller med Lisa, vilken fin röst hon har. Det har hon iochförsig alltid haft.
Lisa har med sig två dansare som gör extremt bra ifrån sig. Årets dansare är superba!
Sitter och räknar. V. 22 nu. Det innebär att hon är i v. 35 när det är Eurovision. Tur det går i Malmö. Sjukhuset funkar där. Typ-ish

Mellanakt
Konstig mellanakt där Adam Wood får frågan hur många i arenan han har legat med. Melina vill att hennes partner ska mocka skit.

Jag.
Fattar.
Ingenting.

Nu ska Carina Berg intervjua Smash Into Pieces.
Det är svårt eftersom Darth Maul-mannen inte pratar. 
Bra TV.
Bra TV.
Nu pratar de pronomen på Darth Maul. Utan att komma till en lösning.
Nu blir det rock men svart keps på scen. 
Mission Impossible röda lasrar. Och posers. Vet inte om de är äkta rockare. Eller bara bra på coola poseringar. Det låter som förra året ungefär och då gick det ju bra.
Tonartshöjning och de röd lasrarna blir blå.
Jag tror dock inte icke-posande rock hade gått hem i Mello. De kör rock a la Mello, vilket känns logiskt i just Mello. 


Och nu..

Nu...

Nu...

Kommer...

BJÖRN  GUSTAVSSON!!!!

😍


Bäst hittills.
Björn Gustavsson har bidragit till Mellohistoria och jag misstänker att det kommer blir återupprepa sig.

Årets första 😍 snabbrepris 😍
Jag läser kommentarer

Om ni tycker det känns krystas där Carina rabblar låtskrivare innan låten:
Det är krystat.

SVT beslutade ta bort presentationen av låtskrivarna. Då blev låtskrivarna arga och SVT ändrade sig för två timmar sen och SVT fick snabbt krysta in låtskrivarna i programmet.
Ni vet.
Viktigt att rabbla upp de 89% manliga låtskrivarna.
Jätteviktigt
Thomas Gson blev arg för hans namn inte nämndes två miljarder gånger ikväll. Så klart.
Trots att han typ skickar in samma låt om och om igen men ändrar två toner i bryggan varje gång.

Nu är det dags för de där två märkliga människorna igen som sitter bakom en dator och pratar om ingenting. Det känns som man typ hamnar mitt i ett fyllesnack. Fattar ingenting.
Vilka är de?
Vad gör de där?
Vad pratar de om?
Varför?
Snälla SVT. Ta bort dem. Ta mig istället. Jag har iallafall lite charm och är lite pinsam.

Vidare till final.
Smash Into Pieces
Nu spelar de låten fast från greenroom.  Darth Maul lyckades rusa upp till sina trummor. Eller teleportera sig. Oklart vilket.
Sångaren ser ut som han har en skottsäker väst som hans femåring gjort på pysselstunden. 
Det blir också knasigt när dödsrockarna springer omkring med en stor blomsterbukett som ser ut att vara snodd från det romska bröllopen som pågick runt hörnet.

Nu är det snabbrepris med alla andra låtar igen.
Och nu är det nedräkning igen.
Sjukt meningslöst...

Men nu
Äntligen

A-Teens!!!
Halva Spanien turnerade vi runt med ett gympaprogram med musik av A-teens. Sjukt men jag minns fortfarande delar av det där uppvisingsprogrammet till A-teens musik.

Ja. Det är singback.
Jättemycket singback.
Men det skiter jag i.
Minnen kan göra att man hoppar minst lika mycket i nuet.

Jag blev lite känslig av att titta på A-teens. Känner mig gammal och började rota fram gamla album. 🙈
Från vår 'A-teens' turné i Spanien

Medan jag är nostalgisk delar SVT ut poäng och det verkar gå bra för Lisa Ajax.
Lisa vidare.
Kul med en ballad i final.

Lite otippat men välförtjänt.
Jag måste säga att låtmässigt var det ett helt ok program men jag fattade inte vissa saker:
De två skittråkiga kommentatorerna med noll charm.
De supermärkliga intervjuerna med artisterna innan framträdande

Plus
A-teens
Carina Berg
Björn Gustavsson (även om jag är sur att han inte fick sin gitarr)
Låtarna
Möjligheten för mig att bli nostaligisk

Så var det klart.
Är ni nöjda?
Jag har en liten fadd smak i munnen som jag inte riktigt kan placera och är inte helt superduper besatt. Men det brukar ge sig.

Fred, paljetter och mer nostalgimusik till världen så överlever vi nog.

Älskar er
På riktigt

Peace out.



Taggar: 2024, malmö, melfest, melodifestivalen;

Kommentarer :

#1: Rebecca

ÄNTLIGEN är det dags igen. NU KÖÖÖÖR VI!!

skriven
#2: Rebecca

Lite digitalt kaos just nu. Först funkade inte sändningen och nu funkar inte appen. Hur kan de inte vara förberedda på hur många som faktiskt vill titta?!

Svar: Nope... finns inga pengar längre. Festen är slut...
Idaindaworld

skriven
#3: Rebecca

Får man plagiera sin egen låt? ”Vi ska bada nakna” 2.0

Svar: Jepp... man kan nog inte stämma sig själv
Idaindaworld

skriven
#4: Rebecca

Och nu hör vi Lalehs ”En stund på jorden” när Melina sjunger.

Svar: Fast sämre...
Idaindaworld

skriven
#5: Rebecca

Hade Elisas låt framförts av Perrelli 2000 hade den vunnit.

Svar: Synd för Elisa att hon inte är Charlotte Perelli och året är 2000 🤣
Idaindaworld

skriven
#6: Rebecca

Den mellanakten överlever inte till nästa vecka.

Svar: Katastrof...
Idaindaworld

skriven
#7: Rebecca

Jag hoppas Björn får sin gitarr till nästa mellanakt!!

Svar: Alla önskar det 😍
Idaindaworld

skriven
#8: Rebecca

Jag håller inte med dig om kommentatorerna. Är precis vid ett idrottsevenemang med experter som tycker i halvlek. Gillar det!

Svar: Men de tycker ju ingenting...
Idaindaworld

skriven
#9: Rebecca

Och nu slog det mig att Adams låt är en kopia av Robin Stjernbergs vinnarlåt.

skriven
#10: Rebecca

Heja A-teens!!!!

Svar: Jag är starstruck!
Idaindaworld

skriven
#11: Rebecca

Programmet känns lite långt. Kanske behövs sju låtar för att fylla ut…

Svar: Håller med. Speciellt när de fyllt ut med två o-charmiga kommentatorer... 😉
Idaindaworld

skriven

Kommentera inlägget här :