...låt oss skjuta lite varg...

Ja.
Jag bor i Skåne.

Ja.
Jag bor delvis tätort

Ja.
Jag kan aldrig sätta mig in i hur det är att bo i inre Norrland.

Men...
...igårkväll var jag ute runt 23 tiden. 
Jag tycker om det som låter i en tyst mörk skog.
Det låter nämligen väldigt mycket där.

Men igårkväll var det inte tyst. 
Det hördes nämligen gruffande, stökande och grymtande och det var familjen Vildsvin som kommit på besök. Jag vet inte om ni hört en vildsvinsflock i kompakt mörker?

Det låter som ett gäng monster ur den värsta skräckfilmen och jag är förvånad att ingen har plockat upp ideén om 'Wildboars from hell' eller 'Det som bökar i skogen'.

Men... google är min vän. Tydligen gjordes det en skräckfilm om grisar 1984 vid namn razorback. Plotten är genialisk:
'En stor australiensisk gris attackerar en gammal man, tar en bebis och dödar en journalist. Hennes man undersöker'

En must-see

Oavsett
 Det blev inte det enda besöket utomhus den natten. Det var 15 grader utomhus och eftersom jag älskar att sova med fönstret öppet så kunde jag höra det avlägsna grymtande i sömnen tills jag vaknade vid tre tiden. Beslutade att ta en tur ut igen.
Bara för att

Gick iförd enbart sovkläderna, barfota genom det höga oklippta gräset och kände hur de blöta fallna höstlöven fastnade på mina fötter.
Gruffandet var närmre nu och det skrämde mig.
Men rädsla är ingen rationell känsla.
Jag och mina bara fötter befann mig i deras land.
Mina fötter tog mig efter några minuter tillbaka in i huset och lämnande de bökande bestarna ifred.

I sammanhanget kom jag att tänka på den licensjakt på 75 vargar som länsstyrelsen godkänt för 2023.
Vargen är en rödlistad art med stora inavelsproblem i de svensk och norska stammarna. När jag läste på om detta efter nattens lilla promenad försökte jag ta på mig alla sorters glasögon som jag kunde men hur många glasögon jag än tog på mig kunde jag inte hitta anledningen till att skjuta av 75 individer av en rödlistad art.
'Alla vill ha varg men ingen vill ha dem runt husknuten'
skrev en krönikör i svenska jägarförbundets tidning.

Jag har vildsvin runt husknuten.
Det är för att mitt hus ligger i skogen.

Runt 8000 trafikolyckor varje år orsakas av vildsvin, 13 av varg.
Ungefär en människa om året dör efter blivit attackerad av vildsvin. 0 har dött av vargattacker sedan 1821.
Runt 220 hundar skadas varje år av vildsvin. Tio av varg.

Ja jag vet att jag inte tagit med tamboskap i min ekvation men här är det svårt att jämföra. Grisarna förstör markerna med att bökande, vargar har en tendens att riva får.

Oavsett så känner jag att mitt val att ha ett hus mitt i skogen gör att det är jag som är besökare i vildsvinens och vargarnas land.
För mig är min närvaro där inget argument för att skjuta dem.

Ni måste komma med något annat.

Nu ska jag se om jag kan få tag på den där filmen:

Ur Razorback (1984)


Taggar: fördelar, licensjakt, nackdelar, varg;

Kommentera inlägget här :