Vad fan är det vi väljer?


Idag är det EU-val. 
Om nu någon har missat det.

Jag ser alltid med andakt på min möjlighet att rösta. Det är nämligen när vi tar saker för givet som vi slutar värdesätta och värna om dem.

För mig handlar det här valet om demokrati. 
Det handlar om fakta, kunskap och grundläggande fri-och rättigheter. För varje år som går känns det som att de val som jag gör vid valurnan handlar om saker som jag tidigare tagit för givet och därmed inte värdesatt på det sätt som frågorna förtjänar. 
Val är meningslösa med en demokrati som inte fungerar.

Redan här vet jag att jag tappat de läsare som borde läsa vidare. Långa texter är jobbiga.
Utmana dig själv.
Läs vidare.

Hur världen styrs är inte enkelt. 
Det finns inget svart eller vitt. Det finns knappt gråskalor. Världens vågor är regnbågsfärgade och skvätter till platser vi inte ens kan ana. 


Jag tror det är viktigt att förstå att vi inte alltid förstår, våra heltidsanställda politiker fattar inte heller alltid vad de tar beslut om. Det är viktigt att ha den ödmjukheten - att ingen förstår hur allt fungerar. 

Hur tar man rätt beslut då?
För mig handlar det i dessa lägen om att falla bort från enskilda sakfrågor och titta ideologiskt. Under de senaste åren har samhällsdebatten fallit bort från ideologi till specifika sakfrågor. Vad har du för syn på världen och människan och vilken syn vill du att samhället ska ha på människan imorgon?
Vet du var partiet ideologiskt står som du röstar på? Förklara det för dig själv och har du svårt att svara på frågan, googla. Det är okej att inte ha koll. 
Det är inte okej att inte ta reda på svaret

Käre väljare, är du fortfarande kvar?
Heja dig. Bara lite kvar nu.

Idag kommer jag rösta på ett parti som är en motpool till partier som skickar ut sms där de ifrågasätter granskande reportage (jag funderar på vad de tycker alternativet är).
Som selekterar människor beroende på vilken grupp de har råkat födas i.
Som säger sig vara emot polarisering men har bara en lösning för att lösa den polarisering som redan finns och det är att utesluta fler. 
Som mamma en gång sa till mig: 'det är enkelt att bli världsmästare i Staffanstorp.'
Det vill säga det är inget problem att skapa enighet i ett rum om man bara samlar folk där alla är lika, tänker lika och tycker lika. Däremot så har en politiker ansvar för alla människor som finns i huset, man kan inte bara tänka på människorna i det egna rummet. Så småningom kommer huset att rasa.

Det finns inga lätta lösningar i en värld som består av vågor som stänker.

Så i år kommer jag rösta ideologiskt, för första gången på länge. För att förstärka så som jag ser på demokratin och friheten där fria val, fria medier och en fri domstol är hörnstenar. De friheterna som vi borde diskutera allra mest men som glöms i one-liners om murar och bensinpriser.

Det är på riktigt nu. 
Det kan nämligen vara idag som vi röstar för eller emot ett nytt världskrig, ny utplåning av människor baserat på tilhörighet och en jordglob som förintas på grund av våra bristfälliga beslut. 
För din röst handlar om framtiden, inte om nuet eller gårdagen.

Glöm inte heller:
Det är ingen tävling.
Ingen politiker 'tar makten'. Det är vi som lånar ut makten till politikerna. Politiker som uttrycker att de 'tar makten' ska vi akta oss för, de har inte förstått sitt uppdrag.


Så på med finskorna, och lägg röstkortet i din vältvättade hand och gå med högt huvud ner till vallokalen.

Heja er!




Taggar: 2024, eu-val;

Kommentera inlägget här :