Läkarsamtal

Skrev igår att man som förälder måste lita på läkarna.
Måste nog tillägga att det även gäller att man kanske ifrågasätter lite då och då.

Hörde sjuksköterskorna prata häromdagen och min vana trogen tjyvlyssnade jag. :-)
Visade sig att det stod fel ålder i Xanas alla papper. I papperna var hon äldre än vad hon är i verkligheten. Påpekade detta - ojsan....

Nu är samtliga papper justerade till rätt ålder.



Igår hade vi vårt första läkarsamtal.
Hade egentligen inte många frågor eftersom sjuksköterskor och barnsköterskor är underbara i sin information till oss. Vi vet verkligen allt.
Dessutom ligger timjournalen framme och där står allt.
A = mycket bajs
a = lite bajs
För att lämna ett exempel på vad som kan stå.


Läkaren trodde absolut att det är en rimlig målsättning att få hem henne innan jul. Både jag och Johan ville dock göra klart att det inte är något självändamål att få hem henne innan jul - hon ska få den tid hon behöver.
Men det vore häftigt om vi alla kunder fira jul ihop.

Alla 2010 - kusiner: Filip, Osten och Xana !

Jag frågade lite om ammning. Vill verkligen börja amma så kanske produktionen går igång på riktigt.
Bebisar utvecklar normalt sugreflexen i vecka 34 och koordinationen att kunna svälja och andas samtidigt utvecklas ännu senare - det är därför prematurer sondmatas.

Igårkväll hjälpte dock en sjuksyster (och Johan) mig att få henne intresserad av bröstet.
Och jag lovar att där var intresse - och visst var där en sugreflex. Inte särskilt stark kanske men den fanns där.
Jag blev glad !



Mycket småsaker som gör en lycklig nyförtiden.
Vi firade att hon klättrat över 1,5 kg häromdagen med en fika på Blocket.

Varje dag firar vi varenda litet framsteg som vanliga föräldrar tar för givet.
Firar varenda gram i viktökning.
Firar att hon intresserar sig för bröstet.
Firar varenda sladd som försvinner
Firar att hon för i sig mer mat.
Firar att ögonen såg bra ut.
Firar att hennes blodvärden är strålande.
Firar att kuvösen åkte bort.
Firar att hon klarar sig utan andningshjälp en timme.
Firar att hon klarar sig utan andingshjälp i två timmar.
Firar att min pumpning går bra och att jag får fram lite värdefulla droppar.
Firar att hon orkar lyfta på sitt huvud litegrand
Firar att de sänker syrgas-nivån.

Vi kommer bli extremt tjocka.
Men nu är absolut inte tid att banta.

Här ska varenda steg i rätt riktning firas !


Johan och Xana på sin tre veckors dag

Kommentarer :

#1: Hermansen plus grannar på Gråen



Hej

sitter på Gråen och läser din blogg, skriver mycket bra tycker Kalle och Annmari blev tårögd när hon läste dina kommentarer.

Lennart och Inger hälsar och nu funderar vi på att se lite TV när mörkret sänker sig över ön. Hoppas få träffa er när det blir sommar igen.

Ha det nu riktigt bra

Från oss alla på Gråen

(och pussa på lilla Xana, men inte får hårt-:)



skriven

Kommentera inlägget här :