...me, mini-me and she goes Ullared part 3...

Efter vårt Ullareds-prövning kom nästa prövning:
Köra bil i Göteborg
 
Säger bara en sak :
Dessa gubben-i-lådan-spårvagnar och Tingstadtunneln ger mig gråa hår.
 
Tur bara att det inte finns några spårvagnar i Tingstadtunneln. Det hade varit en spännande utmaning.
 
Vi hann med ett Max-stopp i Varberg på vägen och diskuterade Max överlägsenhet på den svenska skräp-hamburgarmarknaden i Sverige innan vi åkte in i Göteborg och utmanade ödet.
 
Men jag är en hejare bakom ratten och vi kom safe'n sound fram till Hotell Liseberg Heden. Enkel parkering och snabb incheckning sedan tog jag en behövlig power-nap. Jag älskar power-naps. Vägens Drottning behöver en powernap då och då.
 
Sedan inköp på hotellet av åkband och inträde (sjukt praktiskt). Kort promenad till Liseberg och sedan blev det åka av.
 
När man tittar på bilden nedan så här i efterhand så undrar man vem som var mest exalterad…
 
 
 
Och för första gången någonsin lyckades jag överleva Liseberg utan att komma därifrån med kaninöron att addera till den samling jag redan har. Vuxen och ansvarsfull som jag är !
 
Så, vad åker man med en 1.28 lång 7-åring som gillar karuseller?
Speciellt om man själv gillar åka karusell?
 
Man åker allt man kan. Och kanske lite till.
 
Man börjar i Lisebergsbanan.
 
Bergochdalbanor av klassiskt snitt som Liserbergsbanan är favorit hos oss Visst gillar jag åk som Helix också men upplevelsen är större i Lisebrergs-banan. Man känner suget i magen, man känner tyngdkraften, man hinner uppfatta höjden, man hinner ta luft innan man börjar skrika igen.
 
Och som jag skriker.
Jag skriker för övrigt i alla karuseller inklusive barn-karuseller.
Man ska skrika när man åker karusell tycker jag. 
 
Efter Lisebergsbanan blev det en tur i Kaninland. Kul med alla karuseller som ska interagera barnen så de rör på sig. Det slutar alltid med att alla föräldrar svettas som djur medan de snurrar på hjul eller cyklar medan barnen sitter och skriker "FOOOORTARE". Så det handlar snarare om att de vuxna interagera och barnen tränar sig på olika härskartekniker.
 
Lovely
 
 

 
Världen är liten eftersom Becca, Andreas och Theo hade bestämt sig för att ha vägarna förbi Liseberg denna dag. Ett tag verkade det också som resten av världen var på Liseberg....
 
 
 
 
Efter Kaninland ville jag och Johanna käka glass. Det ville inte barnet. Så då tvingade vi henne. ;-)
 
Det var dags för min favorit:
Kållerado
 
Kållerado är en karusell som verkligen får varje människa att bekänna färg. Du sitter i en båt med oftast helt okända människor. Du vet att någon kommer bli blöt, troligtvis alla. Men ingen vet när någon blir blöt, hur någon kommer bli blöt eller hur mycket.
 
Så, vad händer när någon får en vattenkaskad rakt på sig. Spelar ingen roll om hen är medlem i HA eller ett 7-årigt barn. Om hen är bästa kompis eller fullständig främling. Ida gör inte skillnad på folk och folk. Hon gör likadant mot alla som råkar bli blöta.
Jo, denna Idan pekar, gärna med båda händerna, på personen ifråga. Samtidigt utbrister hon i värsta häst-skrattet och gärna några ord i falsett typ:
- Duu blev våååååååt
- Rakt i huuuuuuvudet
- Blev du blöt eller ?

När väl båten kommer i land så skäms jag.
Sedan springer jag runt ett nytt varv och slutar abrupt skämmas över mig själv så fort jag hamnar i en ny båt med nya främlingar.

Efter ett par rundor Kållerado så blev det lite mat. Direkt efter maten tyckte vi det var lämpligt att sätta oss och åka ett par rundor Virvelvinden. Vi kräktes inte däremot rök en mjölktand i det andra åket.
 
Klockan började närma sig kl 22 och vi hängde fortfarande med. Två rundor Jukebox där det roligaste var att Johannas bil fick tokspel och snurrade...och snurrade...och snurrade... och snurrade.
 
 
Vi avslutade vår dag genom att exakt kl 22.45 kliva på Lisebergsbanan en sista gång. Stapla ner mot hotellet, stupa i säng och sova himla gott efter en dag med 1,8 mils promenad, besök på Gekås och Liseberg, en vakenperiod mellan 8 och 23.30 (jaaaaa jag vet att JAG tog en power-nap men den räknas inte)
 
Oerhört fantastisk och produktiv dag men det var en dag kvar på vår tur...
undra vad vi gjorde då?
 
Taggar: 7-åring, barn, bergochdalbana, göteborg, hotell, karuseller, kållerado, liseberg, lisebergheden, lisebergsbanan;

Kommentera inlägget här :