...stress...

Vad är stress?
 
I Sverige har vi ju en institution för allt (and I love it) så även för stress. Och de definierar stress:
 
(...) som den biologiska och psykologiska reaktionen på olika påfrestningar, dvs den mobilisering av resurser som görs för att hantera olika typer av krav (stressbelastning). Reaktionen avspeglar både erfarenheter, känslor och fysiologiska reaktioner på den givna situationen. Stressreaktionen är ändamålsenlig och i de allra flesta fall inte farlig. Det är först när en stressbelastning överskrider en för varje individs förmåga att psykologiskt och fysiologiskt att hantera belastningen, som negativa konsekvenser kan uppstå i form av somatiska, psykiska och beteendemässiga konsekvenser.
 
Med andra ord är stress i sig inte farlig så länge det inte ger negativa konsekvenser för individen.
Men... om min stress ger konsekvenser för andra individer, är det negativ stress då?
 
Jag är ju en intensiv person, ja, det är något jag fått jobba med hela livet för jag skrämmer folk genom att ånga på som en bulldozer. Samt att jag har en tendens att ta lite överilade beslut. Har nog kommit undan med ganska mycket eftersom jag i samma veva faktiskt är hyfsat intelligent och kreativ vilket gör att överilade beslut kan förvandlas till något himla bra med lite justeringar i efterhand.
Problemet är att min omgivning bli stressade av mig.

Symptom stressbelastning
 
Sömnstörningar
Har jag haft sedan jag föddes. Jag tror aldrig jag sovit en hel natt utan att vakna.

Tankeförmåga och minnet kan påverkas
Dum är jag inte men jag kan vara ganska...rörig. Nycklar ligger på fel plats. Mobilen kan ligga varsomhelst. Laddare ska vi inte tala om. Ibland gör jag dessutom saker så snabbt så det blir lite tokigt.
 
Svårt att koncentrera dig på uppgifter
Fokus har väl aldrig varit en stark sida hos mig. Jag kan hoppa mellan tio uppgifter samtidigt.

Humöret blir ofta labilt
Depression och ångest har jag aldrig drabbats av däremot kan jag vara lite hetsig när jag blir provocerad. Jag är en sådan person som är kul att reta. Bara man är medveten om att det kan komma en sko flygande....
 
 
Med allt detta i åtanke så skulle jag vilja säga att jag är ingen stressad person, jag är däremot ett stressvirus. Coolt. Stressviruset Idus Intensivo.
 
 
 
 
 
Taggar: analys, ida, minnen, stress, stressvirus, sömnstörningar;

Kommentera inlägget här :