...världens bästa flaggor...

 
Jag har tre uppenbara guilty pleasures 
 
1. MELLO
Jag är av princip mot tävlingar i kulturella yttringar men mello är typ det roligaste som finns. 🙈
 
2. KUNGLIGHETER
Jag är av princip emot monarki men tycker kungligheter är hemskt roliga att följa. 🙈
 
3. NATIONALSTATEN
Jag är av princip emot skarpa gränsdragningar men det finns få saker som jag går mer igång på som tävlingar mellan nationer. Det vill säga idrott.
 

En sak med det sistnämnda är att jag därmed blivit löjligt duktig på flaggor och vissa nationalsånger. Jag har full förståelse för Sheldon Cooper i Big Bang Theory och hans hopplösa YouTube-projekt 'Fun with flags'
 
 
Mina favoritflaggor (utan tanke på länderna de representerar):

1. Flaggor med coola färgkombinationer och/eller mönster
 
Angola.
Svart och rött är en sjukt snygg kombo.
 
Bohuslän.
Det är lite crazy att ha samma färg i olika nyanser på samma flagga. Typisk Bohuslän
 
Brasilien
Grön botten i kombo med gul romb och ett blå klot. Matematikerna går banans när de ser den här flaggan. Sedan slänger man in "ordem e progresso"i mitten som betyder "progression är målet. Genialiskt
Grönland
Som Ying och Yang ungefär.
 
Kenya
Absurt snygg flagga där man leker med svart, rött och grönt i hela mönstret utan att för den sakens skull komplicera den
 

 
2. Flaggor med coola tecken/mönster/symboler
 
Sri Lanka
 Har någon form av kattdjur med märkligt långa bakben och ett svärd i sin tass. Kattdjuret ser glad ut. Glada saker på flaggor är ett plus.

Mocambique
Här slängde man in ett skjutvapen i sin flagga. Why not. Svenska flaggan kanske skulle må bra av en landmina i mitten?
 
 
Etiopien
En strålande halmstjärna som påminner om halmpyntet som jag sätter på dörren till jul.
 
Dominica
Vem vill liksom inte hissa en papegoja?
 
Belize
Här hissar man två män med kralliga överkroppar som får vaja för vinden. Välj valfri influencer att kladda på svenska flaggan.
 
Turkmenistan
Jag hoppas ALDRIG barnen i landet behöver rita sin flagga med oljekritor när de går i första klass...
 

 
3. Flaggor som säger mycket med lite
 
Kanada
Vi har många träd  vårt land
Japan
Enkelt men effektfullt.
 
 

Varsågod nu har nu haft Idas "Fun with Flags"
Säg till om ni önskar fler avsnitt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Taggar: big bang theory, favoriter, flaggor, fun with flags;

Kommentera inlägget här :