Namngivning

Den 26e hade vi beslutat att ha en namngivningsceremoni.

Vi ville inte ha ett dop eftersom varken jag eller Johan ser på skapelsen på det sätt som den kristna kyrkan. Dessutom känner vi att Xana själv ska få välja vilken religion hon vill hänge sig till - om någon.
Men dopet har ju fler betydelser - det är ju ett sätt att välkomna barnet till familjen, till världen. Därför ville vi ha en namngivningsceremoni.

Eftersom Xanas kusin bara är en dag äldre tyckte vi att det var lämpligt med samordning.
Så på Xanas "riktiga" födelsedag, den 26e december, hade vi liten fest. 


Alla kusinerna födda 2010.
Filip 22 Januari - dryga 8 kilo
Arwin 5 Oktober - dryga 6,5 kilo
Xana 6 Oktober - dryga 3 kilo

Kusinerna är lika olika som vi syskon...

Det roliga och jobbiga med nya traditioner är att man inte alls vet vad man ska göra.
Vi valde att ha med dopklänning och dopljus och god mat.

Resten skippade vi.
Dopklänningen gjorde min mamma när hon var 18. Många som har burit den nu genom åren.
Gitte, Jens, Sanne, Dennis, Tom, Viktor, Kajsa, Oskar, Tyra, Filip, Eric och jag. Och nu även Xana och Arwin. Samtliga namn är broderade på klänningen.



Jag och Xana i dopklänning
Alltså Xana är i dopklänning - jag är inte i dopklänning.

 

Kommentera inlägget här :