...saker att göra vid insomnia...

Jag har ju ganska svårt att sova periodvis. 

Frustrerande men samtidigt något som jag har lärt mig att leva med. För att bli irriterad när man inte kan sova är det mest kontra-produktiva som finns. 
 
Så istället kommer här en lista på saker man kan göra när man borde sova, inte kan sova samtidigt som resten av världen sover :


1. Skriv
Blogga, skriv dagbok, kladda ner inköpslista, organisera din vardag.
Få ner på papper några av de tankar som surrar runt.


2. Kör rehab i sängen.
Rehab är dundertråkigt - man somnar direkt om man börjar.


3. Deklarera
Gå igenom deklarationsblanketten - på riktigt. Inte skumläsa så som du brukar. Utan se till att försöka sätta dig in i de avdrag som just du kanske kan göra. Eller någon annan. Att kunna deklarationsavdrag är ett grymt partytrick!



4. Ställ dig på balkongen/i trädgården 
Kyl ner huvudet en aning och ta djupa andetag.


5. Lös suduko eller bildlösa korsord
Gäääääääsp



6. Sortera/redigera foto
Och tvinga dig att radera minst hälften. 



7. Organisera dina spellistor på Spotify.
Utan att lyssna på låtarna.



8. Pussa på den som ligger bredvid dig! 
Ligger det ett barn blir man lugn.
Ligger det en partner där kan det bli åka av
Ligger Gosedjuret Göran där kan man få sig en rolig pratstund med sig själv.

9. Gör en budget
Speciellt kring känsliga områden. 


10. Räkna får
Otroligt underskattad aktivitet. Blunda, se fåren i hagen, låt de hoppa över staketet en och en, ge dem namn och egenskaper när de hoppar. Flippa ut i tankegången; färga deras ull, sätt rosetter i ullen, ge dem varsin theme-song, sätt på kläder, ge dem konstiga röster. 
Efter tio pimpade får har man antingen somnat eller haft förbaskat kul i en timme.


Framöver kommer jag även skriva om fem saker man absolut INTE ska göra vid insomnia.


Peace out - nu ska jag försöka valla in mitt punk-får som släpar sig fram till 'Under mina solglasögon' med mohikan-ull, vägrar hoppa över det där staketet med säkerhetsnål i örat och skotskrutiga Docs. Hen heter Ullis.



Godnatt!

Kommentera inlägget här :