... Hej Tyra!...

Jag och X hade vägarna förbi Göteborg för någon vecka sen. Hade lite jobb att göra och lite födelsedag att fira.

Men hade också mycket Tyra att besöka. Tyra är en underbar unge på tre år. Hon älskar fåglar och har lärt sig prata engelska bara genom att titta på sin platta. Hon har en lillebror som heter Leo som håller på att få tänder.

Världens vanligaste och mest unika unge alltså. Tyra fyller snart år !

Men till skillnad från andra små barn som fyller år så kommer Tyra att kanske gå omkring med sin väska med cellgifter kring halsen, hon kanske ligger isolerad, hon kanske får en dag permission och får åka hem, kanske får hon behålla näringen. Går det att ge tårta genom sonden?

När vi var i Göteborg tog vi därför in på Ronald McD för att hälsa på. Hur förbereder man sin 5-åring på att träffa ett sjukt barn?
Jag berättade precis som det är. X undrade om Tyras sjukdom smittade och varför hon blivit sjuk. Jag berättade och fick sedan möjlighet att svara på frågorna.

Om jag inte hade berättat: ja då hade frågorna kommit förr eller senare iallafall. Men nu fick jag en naturlig möjlighet att förklara och tillsammans möta det som inte går att förklara. Och förklara att det är så det är. Det oförklarliga som händer runt oss hela tiden. Både gott och ont. Ibland känns det som om det bara är ont.

Och jag var stolt över min tjej ! Hon lät Tyra vara där Tyra var just denna dagen. Och Tyra fick utan press vara där Tyra var. Det var helt okej!

Jag fick andas lite sjukhusdoft på Ronald McD och återuppleva gamla minne. Gamla dofter. Känslan av människor som gör allt för att orka en dag i tagen när den som de älskar mest av allt, kämpar för att få lov att bli älskad lite längre.

Och man kan alltid hjälpa !

Små ord på Insta kan räcka (Följ involutus och nojhage)
Har man råd; släng in en peng på Barncancerfonden.
Orkar man inte så är det också okej. Skänk en tanke till de som måste orka. Jag hoppas och vet att bara vetskapen att folk tänker goda tankar ger kanske den energin som håller de drabbade stående, just idag.

Tyra och Jespers Fond

När vi gick därifrån var X tyst ett tag. Sen frågade hon om Tyra skulle må bättre sen och orka leka med henne. Jag svarade att det vet vi inte men att vi besökte Tyra just för att hon skulle få större lust att vilja att orka leka sen.

Så vi hoppas båda två kunna åka till Göteborg igen. Snart ! För att ge lite av det vi kan till de som behöver det.

Kommentera inlägget här :