... ÄNTLIGEN ! Mello-lajv-bloggen. idag lajv !...

 
Så vi har längtat. Vi har levt ett helt liv. Snart har vi nått våra mål. Förra veckan såg vi Saade i sparkdräkt med fjädrar. Igår fick vi se Måns Z-as kalsonger i svenska färger.
 
Life.
Is
Complete
 
Detta är så fruktansvärt på brittisk brexit-TV (att se en annan flagga en union-Jack antar jag) att barnen måste skyddas. Så ni får absolut inte låra era barn klicka på denna länk om ni är under 16 år. Ni måste verifiera att ni fyllt 16. För detta är chockerande bilder strax 3 minuter in
 
 
 
Den barnförbjudna länken på Måns Z i kalsonger
 
Vad har mer hänt sedan sist?
Jo. Det blev ju skandal !
 
 
Någon har kommit på att man kan liksom regga sig som 110 åring och därmed få jättemycket makt i röstningen.
 
Marika har inget hår. Sarah har. Grabbarna Eric Saade och Kodjo får inte vara med idag. Tydligen för att deras bil gått sönder. Jätte-kul.
Båda flickorna har mjukisoverall i velour. Nu blir det rap-battle. Wow. Robin Paulsson är rap-domare. Malmö vs Sthlm
Detta var litta kul. Robin Paulsson kuppar och tar över värdskapet. 
 
Nu kommer min specialagent Becca in. Så här ser Marika ut om exakt 20 sekunder 
 
 
Tycker det är något trög början men NUUUUU KÖÖÖR VI !
Idag ska vi få se folk som nästan kvävs av plast, en som nästan dör av ålder, en som dött av skam för han kommit sist och så vidare. Ikväll undrar vi alltså vem som dör ?
 
Melodi Nummer 1 - Andeas "jag-har-aldrig-vunnit-men-varit-med-456-gånger" Johnsson
 
Stora frågan ? Är början plagierad Aviccii? Om Johnsson vinner kommer Albaniens fans skrika detta på alla Eurovision-forum i hela världen. Precis som de skrek om Mumsens Heroes. trots att Heroes skrev innan låten som den anklagades för ha plagierat.
Testa att förklara detta för en hardcore-Mello-fan från Albanien.
 
Mission Impossible. 

Andreas har glittriga byxor. Andreas bygger en arme. Mot Kim Jong Un eller Trump eller vem? Absolut plus med glitterbyxow för det har jag också på mig när jag vill vara fin.
 
 
Helt okej Johnsson-låt med happy-feeling.

Jmf ovan bild med Johnsson-glitter.
Vem tycker ni passar bäst?

 
 
 
Melodi Nummer 2- Malou Prytz
 
Malou är en talangtävlingsskolad småländska på 15 bast som söker brevvänner. Skoja bara...
Malou har valt att klä sig som Alicia Silverstione i kultrullen Clueless. Som alla vi äldre människor minns. Malou var inte född när den hade premiär. Misstänker att hennes föräldrar inte heller var födda.
 
 
De hoppar och dansar och poppar. Och det extrem vattenmdelare här hemma. Jag tyckte detta var lite snooze-pill även om det är väldigt kompetent.Två dansare, en parkourställning och en söt duktig sångerska som hoppar omkring.
En topp här hemma.
Jag somnar och letar bilder och äter popcorn.
 
Nu har 100% av artisterna slutat sina uppträdande med att skrika
TAAAAAAAAAAAAAAAAAACK MALMÖÖÖÖÖÖÖÖ!
Varsågod.
Ingen orsak
 
Melodi Nummer 3 - Oscar Enestad
 
Jag har lovat förklara vilka de olika artisterna är. För de som aldrig tittar på Mello men läser min blogg. Jag känner jag har ett folkbildningsuppdrag i detta.
Oscar är en del av den oerhört kända (om man är under 15 år) gruppen Fo & O . Oscar är ihop med en betydligt äldre dam. Det ska han sjunga om nu. För hans föräldrar gillade inte det. Jag gillar inte den här låten. Tycker inte det håller i rösten. Tycker slingan är fin men nej nej nej.  Misstänker dock att den yngre generationens hjärteröster kan rädda upp detta.
 
Nästa
 
Melodi Nummer 4 - Jan Malmsjö
 
Nu blev jag sur. Jag ahade en gåta till er som programledarna outade.
Vad har Mona Sahlin och Mello gemensamt?
 
Jo...
 
 
 
Sahlin körade som barn på Hej Clown som Malmsjö vann Mello med. Dock med den första Mello-skandalen ever då han hamnade på samma poäng som Tommy Körberg. Man slängde in en spontant extraröstning där Judy Min Vän slutligen vann.
 
Malmsjö har inte satt texten på en enda repetition. Han tappade även början nu. Men jag älskar Malmsjö. Jag hatar människor som säger att han är för gammal. Jag tycker han är modig. Att tycka om och älska scenen. Älska det man gör. Och göra det. Oavsett att folk menar att man är för gammal. Inte sluta göra det man älskar.
 
Nej, det var ingen extrem hit. Det var inget fantastisk framträdande men MOD är något vi inte har tillräckligt. Varsågod tre hjärteröster från mig !
 
Okej då... han kanske även fick dem litegrand för han repade i den här tröjan tidigare i veckan:
 
 
Cred till Robin Lorentz-Allard för fotot 
 
Melodi Nummer 5 - Vlad Reiser 
 
Redan innan Vlad börjar. Ett annat land har redan skickat en vitryss. Med en fiol. Tycker vi ska hitta på något eget.
Vlad är Youtuber. Typ INFLUENCER. Miljoner människor spenderar tid att glo på honom göra saker på YouTube istället för något vettigt. Grattis till världen !

Vlad dansar i regnet. Han kanske ska göra det med Wickan som också dansade i regn förra veckan ? Lite rapp, tung bas, genomskinliog regnrock, coola dansare och det dansas massa i regnet.
Men till skillnad från Wickan förra veckan är detta inte trovärdigt. För det finns inget regn. Bara regnrockar. Nu viftar de med armarna. Massa. Som typ skuggboxning.
 
Vlad tackar också Malmö och älskar alla.
Nästa tack
 
Melodi Nummer 6 - Hanna Ferm & LIAMOO
 
Årets avdankade Idoldeltagare.
Som väntat "väldigt väldigt länge"
De har känt varandra i 1 1/2 år. "väldigt väldigt länge"
 
Malmsjö har väntat i 50 år.
Det är väldigt väldigt länge... men allt är väl relativt...
 
Talangfulla, vackra, bra röster. Men för mig...jag somnar igen...tills de börjar ta in. Låten växer hela vägen igenom. Har man inte stängt TVn första minuten så tror jag man röstar på detta.
Finfina röster
Och jag älskar att det är ett par. En duo.
Pallar inte mer ensamma killar till Eurovision.
 
Melodi Nummer 7 - Margret
 
Enligt min Superspy hade Margret saknat just "tempo" på repetitionerna. Samtidigt, kan det vara klokt. Spara sig till the real-deal.
Margret var med ifjol och var den första polska någponsin som sjöng med rösten istället för bysten
 
Förlåt
 
Jag menade första polskan som kom till final i svenska Mello. Menade jag. Men hon sjunger faktistk med rösten.
 
Röda supercoola dansaree. Mycket supercoola dansare i år. Rödklädda. Med rosa greenscreen bakom. Min mormor svimmar i himlen. Nu springer tiomiljarder dansare in och dansar. Om man ska ha tempo Margret ska man ha det själv. Inte ha det för att miljarder männsikor dansar som Duracell-kaniner kring dig.
Verkade som greenscreenen bakom Margret var gul på repetitionerna.
 
Min superspy meddelade att om man noterar att dansarna på skärmen inte är desamma som dansar live. VAD HAR HÄNT? Kräksjuka? Ebola? VABB? Några bud?
 
Nu började vi diskutera mobilfixeringen bland ungarna.
Kom igen familjen !!! Nu diskuterar vi det viktiga i livet: MELLO!!!
 
Fokus
Fokus
 ver 
Marika i Greenroom skämtar med Malmsjö. Malmsjö hoppade Greenroom under repetitionerna enligt min Superspy. Orken? Vinterkräksjuka? Ebola? Vabb?
 
Marika skojar i Greenroom och har hittills kränkt pensionärer, korta människor, vitryssar, ungdomar. Marika är rolig i greenroom. 
 
Sverige - vi har ett resultat
 
Vidare :
Andreas Glitterbyxor
Malou Talangjakt
Hanna och Liammo Avdankade Idolare
Margret Polsk Skönsång
Vlad Va-Fan
 
Fyra av fem. 
 
Jag tänker just nu på älsklingsungen Theo som tappade sin favorit. Jag lider med honom. Samtidigt är det bra att man redan vid väldigt unga år lär sig att hantera sin ilska i Mello. Det är ju det som är grejen. Man måste lära sig att säga
"Man kan inte tävla i musik"
eller 
"vad fan är det för fel på Sverige"
 
Meningar varje unge borde lära sig innan "mamma" och "pappa". Annars borde soc ingripa. Jag kan tycka att istället för språk- och samhällstest för nyanlända tycker jag Mello-quiz borde vara en självklarhet för att komma in i det svenska samhället på ett bra sätt.
 
Nu Facetimar Sarah Dawn Kodjo och Saade.
OOpps... det finns andra medier man kan videoringa med än Facetime...
 
FInt mellanspel där Saade ser söt ut. Igen. På film. För de är inte på plats i Malmö arena. Vilket är lite konstigt eftersom Malmö ju nästan är hemma för Saade. Detta är kul. Även om de i detta mellanspel sjunger EXAKT det jag skrev för två minuter sen
Scary
Eller så är jag ett geni
 
För övrigt kommer det bli kul att läsa kommentarerna på Mello-sajten efter den här mellanakten. PK, inkluderande, två killar som hånglar. Ojojoj det är massa barn som tittar. Hade detta varit BBC som jag började hela detta blogginlägg med. Då hade det varit 25-års gräns. Oerhört fyndig mellanakt med cred till Saade, Kodjo och textskrivaren (undrar om Edward af Sillen haft en finger med i spelet här)
 
Direkt till Final
Himmel vilken skräll - Malou Prytz !!
Älskar skräller så länge det inte är katastrof. Det här är kul ! Gula kläder. Var en annan 15-åring som lyckades bra i Mello för exakt 35 år sedan.
Låten kommer spelas mycket på radio. Det här är ett roligt resultat.
Hon sjunger om att de ska jobba på sina relationsproblem. Är alltid lika kul när 15-åringar sjunger om relationsproblem. Detta säger jag utan att döma. Men som något år äldre än 15 så är det roligt.
 
Nu skojar Marika med Malmö. Marika är rolig.
 
Andra Chansen
Vlad... skjut mig.
 
Andreas Johnsson - tack !
 
Men seriöst... Vlad. Jag fattar inte. Måste sluta göra meningsfulla saker och börja glo på YouTube. Jag fattar inte
 
Och direkt till final
Hanna och Liamoo 
De älskar alla. Välförtjänt.
Jimmy Jansson har skrivit låten. Vad vet vi om Jimmy. Jo att han även skivit och framfört låten "Vi kan gunga" som börjar med den Nobel-pris-värdiga textraden:
 
"Schalalalalala.Schalalalalalala
Jag är kung, kung, kung men kanske bara för en dag"
 
Nu börjar vi närma oss slutet. Jag tyckte det var lite bättre förra veckan. Men detta årets Mello håller hög kvalitet. Christer vill vinne ett Eurovision till innan han går i pension. Det vill jag också. Så jag - när jag blir över somMelloöverdirektör kan börja på topp och sedan bara hålla det där.
 
Nästa vecka försöker jag få ordning på bloggen som vanligt, men jag kommer befinne mig i Budapest. Ungern. Om något land förstår Mello ännu mindre än Norge där jag var förra veckan så är det Ungern.
 
Nu tackar jag för mig.
Kärlek
Och glöm inte:
alla ligger med alla i Mello
 
 
 
Taggar: 2019, deltävling, malmö, melfest, mello2019, melodifestivalen, melodifestivalen2019;

Kommentarer :

#1: Rebecca

Frisyrerna är mer pimpade nu än i eftermiddags.

skriven
#2: Rebecca

Kan också berätta att Andreas låt var grym live, riktigt stark.

skriven
#3: Rebecca

Gällande Oscar så är det tur att Theo inte läser bloggen. Han älskar låten!

Svar: Jag vet....jag tänkte att min Melloblogg är barnförbjuden
Ida in da world

skriven
#4: Rebecca

Theo är knäckt, men på genrepet vann Oscar så det får han tänka på nu. Jag försöker föreslå att han får heja på någon annan.

Svar: HJärtegrynet...
Ida in da world

skriven
#5: Rebecca

Wow, vilken skräll!!!

Svar: LOVE IT !
Ida in da world

skriven
#6: Rebecca

Om Liamoo och Hanna vinner i Stockholm är chansen stor att de vinner Eurovision. Det är mer Eurovision är Mello över låten. Är det bara jag som tänker på ”Running Scared” från 2011?

Svar: Håller med dig. Tycker dock den är trög i början så risken är att om inte folk lyssnar klart kanske det blir dåligt.. M
Ida in da world

skriven

Kommentera inlägget här :