...jul...

Ett stort problem med julen i den här familjen är bristen på självdisciplin.
Jag bakar, kokar och grejar mig ungefär varje dag/natt.
För att sedan använda dagen efter till att käka upp allt jag bakat så det ändå inte är kvar något till julafton. I år kanske det spelar mindre roll eftersom det råkar vara pandemi i år också så det är ju bara jag och den närmsta familjen (som ju också är väldigt bra på dålig självdiscipin) som kommer drabbas av avsaknaden av gotter.
 
Mina standardbak i jultider inkluderar:

- kola med olika smaker.
Jag jobbar stenhårt med att hitta det ultimata receptet på lakritskola och är en god bit på väg.

- pepparkakor
Tycker egentligen peppisar är ganska tråkigt att baka men även tista traditioner är ju traditioner?

- tryfflar
Har egebtligen inte fattar poängen med tryfflar eftersom det alltid smakar smaksatt choklan har alltid en amvbition att hitta "DET" receptet som alla dör över.

- lussebullar
Lussebullar älskar jag att baka.Hittills i år har det blivit tre rundor. Känner harmoni över lussekatts-formen och tycker varje år att jag är extremt rolig som har som tradition att tillverka en lussesnopp och en lussesnippa. I år blev snoppen och snippat ackompanjerad av en lusseröv.


- mintkyssar
Jag kämpar på. Jag har aldrig under de 15 åren ajg bakat mintkysssar lyckats med något recept till fulländning. Men jag ger mig inte. Någon gång SKA det gå.Mintkyssar är all-over-the-place hemma hos mig i jultider.

I år tänker jag testa mig på turkiskpeppar-knäck. Alltid lite wild´n crazy

 
I övrigt börjar jag landa lite efter de senaste kaotiska veckorna. Det är svårt att ta steg framåt när man inte vet om det kommer ett tåg, en bil eller står en cykel och väntar när man tar nästa steg. Nu har jag fått svar på det mesta så jag kan äntligen börja planera igen. Det sticker i min res-nerv och den här pandemin gör inte saker bättre eftersom jag inte tycker man bör resa i de här tiderna egentligen. Men oj vad det sticker. Äventyrar-nerven har dagliga ticks.

Tanken var att vi skulle ut och tågluffa igen till sommaren men vågar man med tanke på pandemin? Jag får klaustrofobi av munskydd och får nog gå i terapi om jag beslutar mig för att åka tåg genom hela Europa med munskyddspåbud.
 

 

Taggar: baka, jul, julbak, kola, mintkyssar;

Kommentarer :

#1: Rebecca

Testa att baka saffransdrömmar. De blev helt underbart goda!

Svar: Ååååh! Testar ! Tack för tips!
Idaindaworld

skriven

Kommentera inlägget här :