...värsta influencern...

För drygt en vecka sedan skrev jag ett inlägg om ålen.
För att sedan någon dag senare översköljas med all möjlig info om ål, statsekreterare, skandal och en tigande statsminister.

Jag är ju världens influencer ju.
 
Därför kan jag ju inget annat än skriva ett uppföljande inlägg om det hela.

Det finns ju flera dimensioner i det hela: 

1.
Herr Statssekreterare har begått ett brott

1a.
Herr Statssekretare har medvetet begått ett brott.

1b.
Herr Statssekreterare har begått ett medvetet brott regelbundet under 15 års tid

1c.
Herr Statssekreterare har begått ett medvetet brott regelbundet under 15 års tid och helt ohämmat berättat om det på sina sociala medier.
 
2.
Herr Statssekreterare verkar fortfarande inte inse att han begått ett brott utan ber enbart om ursäkt för sitt övriga agerande.
 
3.
Herr Statssekreterere ljuger för myndighetspersonal.
 
4.
Herr Statssekreterare ljuger för Polisen efter han blivit utnämnd till Herr Statssekreterare
 
5.
Herr Statssekreterares närmsta chef, Herr Statminister, uttalar inte sig i frågan överhuvudtaget.
 
6.
Ryggdunkandet från Herr Statssekreterares politiska kollegor
med hejarrop om "det var ju inte så farligt" ger min en fadd eftersmak i munnen och ställer mig frågan hur synen på övriga rättsstaten isåfall ser ut hos nämnda politiker.
 

Som sagt.
Många dimensioner.

Jag hade eventuellt kunna köpa om det hade varit en dimension i det här.
Sex dimensioner i samma fråga blir fem dimensioner för mycket för mitt i övrigt ganska toleranta jag.

Dimension 1
Fakta om ålen och varför fritidsfiske är ganske typ jättemega dumt, kan ni läsa i mitt tidigare inlägg. Jag vill dock lägga till att skylla på ålen som någon form av kulturbärare för att få tjuvfiska är så dumt så jag gömmer mig under en sten. Man kan aldrig skylla dumma handlingar på "kultur" oavsett om det är tjurfäktning, strukturellt kvinnoförtryck eller ålafiske. Herr Statssekreterares uttalande om att "ålen börjar hämta" sig är helt taget ur luften och jag väntar ivrigt på en källa på det här påståendet. 

Hoppsan.
Nu blev det en dimension till. Herr Statsekreterare väljer egen fakta för det passar hans personlig intressen.

För att representera ett parti som har högst upp på sin agenda att få fler människor att tala sanning mot myndighetspersonal menar jag att Herr Nilsson inte lyckats särskilt väl som föredöme. Kan väl ge honom att det är faktiskt en sak som han har bett om ursäkt för.

Dimension 2
Vi kan alla tycka lagar är dumma. 
Men jag anser mig aldrig stå över lagen. En lag är en lag, Oavsett vem man är.
 
Dimension 3
Alla människor gör fel ibland. Alla gör misstag. När man gör det ber man om ursäkt och erkänner det. Man försöker smiter aldrig från sitt ansvar.

Dimension 4
Vissa positioner kommer med visst ansvar.
Högre position = mer ansvar = högre krav
Det ingår i själva positionen. Det irriterar mig att Herr Nilsson var utnämnd till Statssekreterare när han fortsatte ljuga för polisen. 

Dimension 5
Nu uttalade ju sig Herr Statsminister om det hela imorse. Han tyckte det var "dumt". Men fortfarande har både HerrNilsson och Herr Statsminister uttalat sig om att de tyckte ljugandet var "dumt", jag väntar fortfarande på uttalandet att det var jävligt dumt att brottet överhuvudtaget begåtts. Regelbundet. I 15 år.
 
Dimension 6
Jag fattar. Man stöttar sina vänner i vått och torrt. För det ingår i rollen som vän och medmänniska. Det innebär dock inte att jag stöttar agerandet.
Tyvärr så tyder HerrNilssons sociala medier att många av hans vänner stöttar ävem agerandet, vi pratar högt uppsatta politiker och före detta ministrar.


Nu lämnar jag mina kompisar ålarma en liten stund.
Kanske blir en uppföljning.
Men enligt ryggdyúnkarna har alla glömt det här om ett halvår.

Att säga så är som att hälla bensin på Ida-elden. Så jag kommer nog tjata omd et här ett tag till...
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :